Prevenció

S'estima que la intervenció simultània sobre factors individuals, familiars i socioculturals, és l'única via possible de prevenció de l'assetjament escolar. La prevenció es pot realitzar en diferents nivells.Una prevenció primària seria responsabilitat dels pares (aposta per una educació democràtica i no autoritària), de la societat en conjunt i dels mitjans de comunicació (en forma d'autoregulació respecte de determinats continguts).Una prevenció secundària seria les mesures concretes sobre la població de risc, és a dir, els adolescents (fonamentalment, promoure un canvi de mentalitat respecte a la necessitat de denúncia dels casos d'assetjament escolar encara que no siguin víctimes d'ells), i sobre la població directament vinculada a aquesta, el professorat (en forma de formació en habilitats adequades per a la prevenció i resolució de conflictes escolars).Finalment, una prevenció terciària serien les mesures d'ajuda als protagonistes dels casos d'assetjament escolar. 

Resolució de conflictes
Tot i que la figura de l'assetjament en general atén a un concepte de negació del conflicte es tracta d'un maltractament soterrat (fins i tot per a la víctima, ja que a ella li declaren la guerra en secret, mai obertament), potser podria parlar de conflicte per simplificar l'acostament a la matèria. I és que el conflicte forma part de la vida i és un motor de progrés, però en determinades condicions pot conduir a la violència. Per millorar la convivència educativa i prevenir la violència, cal ensenyar a resoldre conflictes de manera constructiva, és a dir, pensant, dialogant i negociant. Un possible mètode de resolució de conflictes es desenvolupa en els següents passos:
  •     Definir adequadament el conflicte.
  •     Establir quins són els objectius i ordenar-los segons la seva importància.
  •     Dissenyar les possibles solucions al conflicte.
  •     Triar la solució que es consideri millor i elaborar un pla per fer-la.
  •     Dur a la pràctica la solució escollida.
  •     Valorar els resultats obtinguts i, si no són els desitjats, repetir tot el procediment per intentar millorar-los.

Una bona idea pot ser la d'anar escrivint les diferents fases del procés, per facilitar la seva realització. En els programes de prevenció de la violència escolar que s'estan desenvolupant en els últims temps, s'inclouen la mediació i la negociació com mètodes de resolució de conflictes sense violència.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada